Allmänna villkor

Allmänna villkor

Allmänt

Nya Matse AB (org.nr 559339-8299) (”Mat.se”) ingår i Mathem-koncernen. Mat.se driver webbsidan www.mat.se med tillhörande applikation (tillsammans ”Mat.se Butiken”) där du som kund kan köpa dagligvaror. Genom att registrera dig som kund (”Kund”) ingår du avtal med Mat.se och godkänner dessa allmänna villkor (”Villkoren”) samt vår integritetspolicy https://www.mat.se/personalPrivacy.html

Avtal och kunduppgifter

Villkoren är tillämpliga för alla köp via Mat.se Butiken.

Genom att godkänna Villkoren bekräftar du att du är privatperson, eller representant för företag, som är 18 år och myndig med full juridisk rätt att ingå avtal med annan part. För att handla från Mat.se Butiken måste du även ange en leveransadress inom ett område i Sverige som Mat.se levererar till. Här kan du söka på exakt vilka geografiska områden som Mat.se för närvarande levererar till https://www.mat.se/delivery/w/areas.

Som Kund är du ansvarig för att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Om du misstänker att någon obehörig fått tillgång till dina inloggningsuppgifter ska detta anmälas till kundservice. Om en sådan anmälan inte gjorts ansvarar du för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter.

Vi behöver din e-post och ditt mobilnummer för att komma i kontakt med dig angående din order, t.ex. med orderbekräftelse och uppdateringar gällande ordern.

Du kan ändra adress och kontaktuppgifter under Mina sidor i Mat.se Butiken.

Beställning

I Mat.se Butiken kan du se vilka tider som finns tillgängliga för leverans samt när du senast måste genomföra din beställning för respektive leveranstid.

När Mat.se mottagit din order skickas en orderbekräftelse via e-post. I denna bekräftelse kan du se vilka möjligheter du har att ändra och/eller makulera din order. När ordern är plockad och klar för leverans skickas en leveransbekräftelse via e-post.

För beställningar under 750 kronor utgår en leveransavgift på 99 kronor. För beställningar över 750 kronor utgår ingen leveransavgift. Företag betalar alltid 99 kronor i leveransavgift.

Du kan beställa leverans samma dag eller nästa morgon. För att få en morgonleverans (en leverans mellan klockan 07:00-12:00) krävs att orderbeloppet uppgår till minst 500 kronor. Leverans samma dag eller nästa morgon beläggs med extra leveransavgift på 99 kronor för privatpersoner och 158 kronor för företag. I samband med leverans av din beställning kan chauffören komma att utföra ålderskontroll, om leveransen innehåller alkoholhaltig dryck och/eller receptfria läkemedel.

Du kan boka, avboka och ändra din leveranstid för din beställning utan kostnad innan tidsgränsen för beställningen är nådd. Vilken tidsgräns som gäller för din beställning beror på vilken tid och dag du valt för leverans:

- För leverans nästkommande vardag efter klockan kl. 12:00 är tidsgränsen kl. 23:59 dagen innan.
- För leverans nästkommande vardag eller lördag mellan kl. 07:00-12:00 är tidsgränsen kl.15:59.
- För leverans på måndagar mellan kl. 07:00-12:00 är tidsgränsen föregående söndag kl. 11:59.
- För leverans samma dag mellan kl. 16:00-22:00 är tidsgränsen kl. 11:59 - gäller endast vardagar.

Varor

Mat.se eftersträvar att leverera varor av hög kvalitet och med bra hållbarhet. I det fall beställd vara inte finns i lager ersätter vi varan med en likvärdig eller bättre. Du betalar då priset för den billigaste varan. I de fall vi inte har en bra ersättningsvara uteblir varan och du betalar ingenting för varan.

Ifall du inte vill att vi ska ersätta varor som ej finns i lager väljer du istället att inte kryssa i rutan "Tillåt ersättningsvaror" i Mina sidor.

Pris

Priserna för de beställda varorna är de som anges i Mat.se Butiken dagen då ordern läggs. Alla priser är angivna inklusive moms om inte annat anges.

Priset på s.k. viktvaror, till exempel frukt och grönt eller kött, baseras alltid på varans vikt och fastställs när ordern har plockats och varan har vägts. För att du vid orderläggning ska få en uppfattning om varans storlek och vad den kommer kosta, anges en snittvikt som är baserad på vad en sådan vara brukar väga. Vid betalning används snittvikten för att kunna reservera ett belopp innan varan blivit plockad och vägd. För att ta höjd för en eventuell prisjustering som kan uppstå om den beräknade vikten skiljer sig från den plockade vikten, reserveras ett tillägg på 10 procent av varukorgens sammanlagda värde. När varan är plockad och vägd korrigeras det reserverade priset utifrån den faktiska vikten. Butiken/lagret har alltid som ambition att plocka en mängd som motsvarar din order. De beställda varorna packas i kostnadsfria kassar.

Betalning

Betalningssätt
Du kan betala på de sätt som anges i Mat.se Butiken. Betalning kan ske med kort eller faktura.

Kortbetalning
Betalning av köpet sker via betalningslösningsleverantören Adyen. Betalning med bank- eller kontokort kan göras med Visa, Visa Electron, American Express, Maestro eller MasterCard. I samband med att du slutför din order reserveras ett belopp från ditt konto. Vid leverans debiteras angivet kort för levererade varor.

Inga kortuppgifter sparas av Mat.se utan endast det referensnummer som nyttjas i dialogen med Adyen. Adyen är certifierade enligt PCI-DSS. All kommunikation i samband med betalning är krypterad enligt industristandarden SSL (Secure Socket Layer) för säker överföring över Internet.

Walleys fakturalösning
I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller efter 14 dagar. Handlar du som ett företag är förfallotiden 30 dagar. För företag tillkommer en aviavgift på 29 kronor. Fakturan sänds via e-post.

Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,2 procent per år.

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Walleys faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Walleys fakturalösning företag

I samarbete med Walley erbjuder vi fakturabetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Fakturan förfaller 30 dagar efter köpet. En aviavgift på 29 kronor tillkommer.

För att se fullständiga villkor för Walleys faktura se länken nedan:
Allmänna villkor för faktura företag

Leverans

Mat.se har som ambition att leverans sker på angiven leveranstid i orderbekräftelsen, men med reservation för eventuella förseningar och driftstörningar. Mat.se åtar sig att kontakta dig om sådana eventuella förseningar, och för att eventuellt komma överens om en ny leveranstid. Mat.se har rätt att ändra eller avboka Kundens order om leveranshinder uppstår på grund av omständighet som är utanför Mat.se kontroll.

Leverans av dina varor sker till den adress som du har angivit vid vid första köp Det är du som Kund som är ansvarig för att hålla dina uppgifter uppdaterade på Mina Sidor och därmed ge oss möjlighet att leverera till rätt adress. Om vi inte kan fullgöra leveransen på grund av felaktiga eller bristfälliga uppgifter, t.ex. att din adress inte stämmer och/eller att felaktig portkod anges, innebär det att du går miste om leveransen.

Vid leverans använder chauffören sig av de uppgifter som du har registrerat hos oss. Vid din dörr ringer chauffören på och lämnar över varorna. Om en annan person än du är hemma har Mat.se rätt att lämna över varorna till denna person. Vid leveransen kan signering för mottagandet av varorna komma att ske.

Om ingen är hemma och kan ta emot varorna gör chauffören en bedömning om varorna kan lämnas. Under förutsättning att chauffören kommer fram till din ytterdörr lämnas varorna utanför dörren. När vi lämnar varor utanför din dörr fotograferar vi dessa. Vid avlämning går ansvaret för varorna över till dig som Kund. Det betyder att Mat.se inte ansvarar för det fall varorna t.ex. skulle försvinna eller förstöras efter avlämning.

Om en port eller grind hindrar oss från att nå fram till din dörr lämnas varorna inte kvar. Åldersbegränsade varor som kräver legitimationskontroll lämnas aldrig kvar och dessa varor plockas tillbaka till vårt lager. När vi plockar tillbaka åldersvaror krediteras dessa från din beställning.

Reklamation

Om något går fel eller om du önskar reklamera en vara ska du kontakta Kundservice på telefon 010-8844727 eller epost kundservice@mat.se så snart som möjligt efter att felet har upptäckts, dock senast inom 14 dagar. Vid kreditering på grund av fel eller reklamation se information under stycket ”Återbetalning” nedan. Mat.se kommer inte att leverera en ny vara.

Ångerrätt

Som kund har du som huvudregel ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du har rätt att inom 14 dagar från leverans ångra köp av vissa varor. Det finns undantag från ångerrätten. Den gäller inte på varor som snabbt kan försämras eller bli för gammal, t.ex. livsmedel med kort hållbarhet eller blommor. Ångerrätten gäller vidare inte en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Ångerrätten gäller inte heller på tidningar eller tidskrifter.

Om du vill utöva din ångerrätt ska du senast inom 14 dagar från att du tagit emot varan meddela Mat.ses Kundservice på: kundservice@mat.se.

Du kan antingen använda dig av ångerblankett som Konsumentverket tagit fram eller skicka ett meddelande med information om [ditt namn, ordernummer och vilken vara du vill ångra] i e-postmeddelandet till vår Kundservice.

Återbetalning

Om du har betalat med kort kommer vi att återbetala till samma kort som du betalade med.

Om du har betalat via faktura på Walley kommer vi att återbetala dina pengar till det bankkonto du anslutit för återbetalning. Du kan alltid ändra eller ange ett nytt bankkonto för återbetalning på My Walley. För frågor kring återbetalning faktura hänvisar vi till Walleys kundservice på telefon 010-161 01 00 eller via hello@walley.se.

Nyhetsbrev, erbjudanden och kampanjer

Som Kund hos Mat.se kan du välja att prenumerera på våra nyhetsbrev och att få erbjudanden, kampanjer och annan marknadsföring som t.ex. inbjudningar till event och tävlingar, erbjudande av samplingsprodukter, prova-på tjänst från samarbetspartner eller recept och annan inspiration skickade till dig. Du kan även välja att få utskick med information om tjänsten, t.ex. att det tillkommit ytterligare leveranstillfällen på hemsidan att välja mellan.

Du kan när som helst ändra dina inställningar och lägga till eller välja bort utskick i Mat.se Butiken under Mina Sidor. Du kan även vid varje utskick avregistrera dig från att mottaga ytterligare utskick i email genom en länk i utskicket eller genom att följa instruktion för avregistrering i SMS:et.

Exempel på de erbjudanden och kampanjer som vi kan komma att erbjuda dig som Kund är:

- Nykundserbjudanden: så som en rabattkod som du kan använda i samband med ditt första köp som ny Kund hos Mat.se. Det är endast tillåtet att använda nykundserbjudanden en gång per hushåll. Missbruk kan resultera i en polisanmälan för bedrägeri alternativt försök till bedrägeri.
- Rabattkoder eller rabattkuponger.
- Produkterbjudanden med rabatterat pris.

Mat.se förbehåller sig rätten att makulera order vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder.

Mat.ses erbjudanden gäller enligt villkor för respektive specifikt erbjudande. Det kan t.ex. avse Kunds rätt att ta del av erbjudandet och hur länge erbjudandet gäller. Mat.se har rätt att när som helst justera villkoren för ett erbjudande och/eller avsluta ett erbjudande.

Behandling av personuppgifter

Mat.se behandlar dina personuppgifter, såsom dina kontaktuppgifter och dina köp, för att vi ska kunna uppfylla vårt avtal med dig samt för att skapa en relevant köpupplevelse för dig som kund.

Läs mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy på www.mat.se/artikel/dataskydd.

Force majeure

Skulle Mat.se på grund av omständighet, som kan anses ligga bortom Mat.ses kontroll (”Force majeure”) eller vid andra liknande omständigheter, vara förhindrad att utföra våra åtaganden gentemot dig, utgör detta inte ett avtalsbrott. Även vid Force majeure-situationer kommer Mat.se alltid att i möjligaste mån försöka utföra våra åtaganden och i de fall där detta inte är möjligt i skälig omfattning kompensera dig.

Avtalstid och villkorsändring

Avtalet, inklusive dessa Villkor, mellan dig som Kund och Mat.se, gäller tills vidare. Du kan när som helst säga upp avtalet med omedelbar verkan genom att kontakta Kundservice. Mat.se kan säga upp avtalet med en uppsägningstid om 30 dagar. Mat.se kan också säga upp avtalet med omedelbar verkan om Kunden bryter mot Villkoren eller om Kunden inte på minst 2 år plus innevarande år har registrerat ett köp på mat.se.

Mat.se har rätt att ändra Villkoren utan att i förväg inhämta Kundens godkännande. Om det är ändringar av inte bara av redaktionell eller språklig karaktär kommer du att få information om dessa innan de träder i kraft. De ändrade villkoren kommuniceras till dig som Kund i Mat.se Butiken och via e-post och träder i kraft i samband med Kunds godkännande eller senast 30 dagar därefter.

Övrigt

Dessa Villkor, liksom all data på denna webbplats, såsom varumärken, firmanamn och bilder, tillhör Mat.se och är tillgängliga endast för bruk i samband med köp och korrespondens med Mat.se. Annat användande såsom reproduktion, re-distribution, derivat av och publicering utanför denna webbplats, såväl för kommersiella som privata syften, är inte tillåtet utan uttryckligt medgivande från Mat.se.

Mat.se reserverar sig för bild – eller skrivfel på hemsidan eller i marknadsföring och förbehåller sig rätten att korrigera eventuella fel. Mat.se ansvarar inte för felaktigheter i erbjudanden som framgår av tredje parts marknadsföring, hemsidor eller sociala medier.

Tillämplig lag och tvist

Svensk rätt tillämpas på Villkoren. Om du har några klagomål eller synpunkter är du välkommen att kontakta vår Kundservice. Mat.se följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. En eventuell tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av Villkoren ska i första hand avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden och i andra hand av allmän domstol i Sverige.

Kontakt

Nya Matse AB – ett bolag i Mathem-koncernen
Organisationsnummer: 559339-8299
E-post: kundservice@mat.se
Telefonnummer: 010-8844827
Postadress: Nya Matse AB, c/o Mathem i Sverige AB, Slottsbacken 10, 111 30 Stockholm

Villkoren gäller från och med den [2022-03-01] och har uppdaterats den [2022-03-01].

Kontakta oss

Göteborg
Mat.se
J A Pripps Gata 2
421 32 Västra Frölunda

Stockholm
Mat.se
Frukthandlarvägen 5
120 44 Årsta

kundservice@mat.se

Du använder en gammal webbläsare som vi saknar stöd för.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare då sidan inte fungerar korrekt i din nuvarande version.

Ladda ner senaste versionen av Chrome på adressen: https://www.google.com/chrome
Ladda ner senaste versionen av Internet Explorer på adressen: http://www.microsoft.com/sverige/windows/Internet-explorer/default.aspx
x 5

Nyhet! För att spara tid har 0 produkter automatiskt
lagts till. Detta är vad du brukar handla av denna vara.

Du kan stänga av/på funktionen från dina inställningar.

Visa inte igen