Handla mat online
enkelt & bekvämt

Spara tid, börja handla på Mat.se redan idag

SKAPA KONTO
200 KR RABATT Ange koden NY200 i kassan. Gäller nya kunder vid köp över 700kr.
Hälsa postad 1 månad sedan

4 goda rutiner som gynnar ditt immunförsvar

blog-image

Med kallare temperaturer och full fart på arbete och skola kommer även baciller som ett brev på posten. Ibland går det inte att ducka för bacillerna, men det finns några goda rutiner som är värda att ge plats åt, som dessutom gör susen för ditt immunförsvar!

4 goda rutiner som gynnar ditt immunförsvar

1. En stund i dagsljus varje dag

Det blir svårare och svårare att fånga dagsljuset under vinterhalvåret, men att gå ut en sväng på lunchen har många fördelar. Ljuset talar om för kroppen att “nu är det dag”, vilket hjälper till att hålla dygnsrytmen i schack trots den stora andelen mörker som fyller dygnet. Från solen får vi även viktigt D-vitamin som aktiverar kroppens T-celler (immunsystemets krigare), så är det sol - ut och njut!

2. Fysisk aktivitet

Att trötta ut muskler och huvud genom träning är viktigt ur många aspekter: det utsöndrar endorfiner i kroppen, är ofta bra för din mentala hälsa och kan få dig att sova bättre. Att vara fysiskt aktiv ger dig också möjlighet att få fylla på med mer näringsrik mat.. bra va?

3. Återhämtning i form av sömn och vila

Lika viktigt som det är med fysisk aktivitet, lika viktig är återhämtningen. Under tiden som vi sover får både huvudet och kroppen återhämta sig. Stresshormoner har en negativ effekt på vår hälsa så prioritera inte bara sömn utan även vila under de timmar som du är vaken, alltså tid då du gör något kravlöst, eller inte gör någonting. Det kan vara allt från att ligga i soffan och läsa en bok, kika på en serie eller att titta ut genom ett fönster.

4. Ät bra mat

Det är inte av en slump som mat har stor inverkan på vårt immunförsvar för det är i tarmarna som immunförsvaret sitter. Men hur vet jag om jag får i mig allt det som är bra för tarmarna? En enkel måttstock är att äta varierat med rena och färgglada råvaror. Låt din tallrik vara som en färgpalett! Bra saker att äta i höst:

  • Antioxidanter, vitaminer och mineraler: Frossa i våra svenska bär så som blåbär, lingon och havtorn. Dessa superbär innehåller mängder av bra saker: främst aktiva antioxidanter, C- och E-vitamin.
  • Kostfibrer: Tarmen älskar fibrer då det är näring för de sunda bakterierna som finns där. Baljväxer har ett högt fiberinnehåll, men du hittar det även i fullkornsprodukter och de flesta typerna av kål och grova grönsaker.
  • Mjölksyrabakterier: Du hittar dem i exempelvis mjölkprodukter såsom yoghurt och filmjölk men även i exempelvis fermenterade grönsaker såsom surkål och kimchi.

5. NJUT!

Vi smyger in en sista god rutin, som vi hoppas att du redan gör: njut av livet!

Goda recept att frossa i..

Havtornssmoothie med chiafrön

Ingefärashot

Kimchistekt ris med ägg

Grön smoothie

Kantarellsoppa med timjan och hasselnötter

0
0
Skriv en kommentar
Skribent
Julia Thielen

fruits
Välkommen till Mat.se Att handla mat har aldrig varit enklare.
Börja handla

Du använder en gammal webbläsare som vi saknar stöd för.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare då sidan inte fungerar korrekt i din nuvarande version.

Ladda ner senaste versionen av Chrome på adressen: https://www.google.com/chrome
Ladda ner senaste versionen av Internet Explorer på adressen: http://www.microsoft.com/sverige/windows/Internet-explorer/default.aspx
x 5

Nyhet! För att spara tid har 0 produkter automatiskt
lagts till. Detta är vad du brukar handla av denna vara.

Du kan stänga av/på funktionen från dina inställningar.

Visa inte igen