Handla mat online
enkelt & bekvämt

Spara tid, börja handla på Mat.se redan idag

SKAPA KONTO
200 KR RABATT Ange koden NY200 i kassan. Gäller nya kunder vid köp över 700kr.
Hälsa postad 3 veckor sedan

Fem sätt för att må bra i vardagen

blog-image

Vad är egentligen hälsa? Vi människor är alla olika vilket betyder att det inte finns ett konkret svar på den frågan. Det finns dock några aspekter som spelar in för alla: att ha ett socialt umgänge, lagom stressnivå, en god kosthållning, vara aktiv och träna samt att återhämta sig mellan varven. Fördelningen mellan dessa kan skilja sig åt, inte bara mellan kön och ålder, utan även i stadie i livet. Här följer några enkla tips på hur du kan hitta rätt i just ditt “må bra”:

Socialt umgänge

Människan är ett flockdjur vilket betyder att vi behöver mänsklig kontakt och bekräftelse från andra medmänniskor. I psykologin kallas detta för social support. Många stressfyllda situationer kan vi hantera på egen hand, men att ta hjälp och prata om något som tynger med en nära vän har visat sig minska stress. Känner du att tiden inte räcker till? Ett tips är att kombinera exemeplvis matlagning eller träna tillsammans med en familjemedlem eller en kompis. Dubbelt så kul kan vi lova!

Stressnivå

En viss nivå av stress har visat sig vara positiv för oss människor. Det kan handla om att få hjärtat att arbeta under träning eller en lätt stress på jobbet som gör oss effektiva och alerta. Vad som inte påverkar oss positivt är när stressen blir långvarig och tar tid från de andra aspekterna så som sömn, fysisk aktivtet eller socialt umgänge. Tänk på att dygnet har 24 timmar, oavsett hur mycket du vrider och vänder. Känner du dig stressad? Dra ned på ambitionsnivån eller skala bort det som går för stunden.

Tid till bra mat

Lägg tid på maten - både matlagningen men också att sitta ned och äta. Försök klura ut vilka tids- och energitjuvar du har i din vardag som får dig att ta sämre val när det gäller mat. Är det det snabba besöket till mataffären efter jobbet (det som ofta slutar med spontanköp och stress på grund av hunger, köer och trängsel)?. Eller är det att du inte vet vad du ska göra med de två morötterna och de trötta tomaterna som du har hemma (och istället väljer ett besök till snabbmatskedjan)? På Mat.se hittar du inte bara en mataffär med brett sortiment som levererar maten hem till din dörr, utan även en stor receptbank med recept att enkelt klicka hem. Ett bra val som ger just tid till att laga god mat! Här nedan har vi valt ut några snabba vardagsfavoriter som ger massor med bra energi, och tid över till att sitta ner.

Fysisk aktivitet

Det är inte bara i forskning och på papper som fysisk aktivitet förespråkas. Vi vet att vi mår bättre av all typ av aktivitet: att trötta ut både muskler och hjärna utsöndrar endorfiner i kroppen, är ofta bra för din mentala hälsa och kan få dig att sova bättre. Men även det lilla räknas där en halvtimmes promenad är bättre än inget. Har du inte tid? Fundera över hur många minuter om dagen du sitter med din telefon i handen. Byt enkelt ut telefontiden till en promenad och du kommer helt plötsligt kunna promenera i flera timmar.

Återhämtning

Det är ingen nyhet att dålig sömn påverkar både vårt humör och vår förmåga att fungera i vardagen. Under de timmar som vi sover får kroppen tid att reparera sig, stärka immunförsvaret och producera viktiga hormoner. Lika viktigt det är med sömn, lika viktigt är det att få in återhämtning och pauser mellan aktiviteter under de timmar som du är vaken. Det kan vara allt från att ta några minuter och stirra ut genom fönstret till att titta på en kravlös serie.

Ser du också korrelationerna mellan de olika aspekterna? Om något krånglar påverkar det ofta hela livet och din känsla av att må bra. Exempelvis hur utebliven sömn tar energi från träningen, gör dig mer stressad och får dig att ta dåliga val kring kosten. Medan träning kan få dig att sova bättre och gör att du kan äta mer, och bra mat ger dig energi till träningen men kan också innebär en social stund med vänner och familj.

Mat och träning

När vi snackar hälsa tänker många av oss på just maten som vi stoppar i oss. Låt oss då en gång för alla slå hål på myten att kolhydrater är farligt. För att må bra och ha energi både i vardagen och till träningen behöver vi både kolhydrater, protein och fett. Det vi bör se över är varifrån energin kommer. En bra riktlinje är att hålla sig till råvaror som inte är processade. Tänk variation, färger och säsongsbaserat, och då gärna hemlagat.

Vad gäller att ha energi till träningen ger kolhydrater en viss typ av energi och det gäller samma med fett. Om du tränar högintensivt under en kortare period ger kolhydrater snabb effekt energimässigt, medan det vid långvarig aktivitet med en lägre intensitet är fett som tillför energi. Detta beror på att fett inte oxiderar och används av muskulaturen på samma sätt som kolhydrater. För den anabola fasen, alltså uppbyggnadsfasen efter träningen, är protein bra att äta då dessa aminosyror bygger upp din kropp.

Snabba vardagsfavoriter

Frukostgröt med kanelstekt äpple

Veganoff med ris

Ugnsrostade rotfrukter med fetoast- och kikärtsdipp

Fiskburgare Thai Style

1
0
Skriv en kommentar
Skribent
Julia Thielen

fruits
Välkommen till Mat.se Att handla mat har aldrig varit enklare.
Börja handla

Du använder en gammal webbläsare som vi saknar stöd för.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare då sidan inte fungerar korrekt i din nuvarande version.

Ladda ner senaste versionen av Chrome på adressen: https://www.google.com/chrome
Ladda ner senaste versionen av Internet Explorer på adressen: http://www.microsoft.com/sverige/windows/Internet-explorer/default.aspx
x 5

Nyhet! För att spara tid har 0 produkter automatiskt
lagts till. Detta är vad du brukar handla av denna vara.

Du kan stänga av/på funktionen från dina inställningar.

Visa inte igen