Information & rutiner för säkra leveranser

Vi uppdaterar den här artikeln löpande, senast uppdaterad 30.10.2020
Coronaviruset covid-19 påverkar just nu människor och företag runt om i världen. Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss.
Vi har i grunden tydliga och strikta regler för hygien, städning och tydliga riktlinjer för medarbetare som är sjuka eller påvisar minsta symtom, och vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer och uppdaterar våra rutiner kontinuerligt.
Har du frågor utöver det så hittar du vanliga frågor och svar här.
Leveransrutin & säkerhet
Vi ställer numera alla matkassar utanför dörren och ringer eller knackar sedan på. Vi har tagit beslut om att helt sluta signera hemleveranser från och med den 12 mars. Syftet är att minska risken för smittspridning genom att kunder och chaufförer rör vid samma handdosa vid signering.
Livsmedel smittar ej
Enligt Livsmedelsverket så finns det i dag inget som tyder på att man blir sjuk om man äter mat som det finns coronavirus på. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via magtarmkanalen. Vi uppmanar all vår personal att regelbundet tvätta sina händer samt att använda handsprit. Du kan alltså känna dig trygg med att få hem dina livsmedel från oss.
Sitter du i karantän?
Om du sitter i karantän ber vi dig att inte öppna dörren när chauffören kommer med din leverans, för att undvika smittspridning till våra chaufförer och andra kunder.
Våra åtgärder
Vi uppmanar alla våra medarbetare att stanna hemma vid sjukdomssymptom. Vi som är friska och är på jobbet uppmanas att hålla avstånd mellan varandra och att följa de hygienrutiner som finns. Vi har också skärpt våra städrutiner generellt och uppmanar på olika sätt våra medarbetare att tvätta händerna ofta.
Fler frågor?
Om du har ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice, klicka här.