Börja handla på Mat.se och få mer tid för livet!

BÖRJA HANDLA Ange koden NY200 vid ditt första köp. Gäller vid köp över 750kr.
Just nu! 200 kr nykundsrabatt Gäller t o m 31/12 2021
tema postad 5 månader sedan

Svenska gryn och ärter

blog-image

Visste du att spannmålsodlingen, främst de fyra sädesslagen: vete, råg, korn och havre, tillsammans med vall (foder till djur) utgör uppemot 90 procent av den totala svenska åkerarealen? Sädesslag är något som har utgjort basen av vår kost sedan urminnes tider och idag äter vi dem varje dag utan att tänka på det: det är frukostmackan eller gröten, pastan till den snabba lunchen och kanelbullen till fikan. På de kvarvarande cirka 10 procenten så är det övriga grödor som samsas, exempelvis: ärter, sockerbetor, potatis och grönsaker.

Det är förmodligen mångsidigheten hos dessa sädesslag som gör att de fortfarande är lika populära att odla:

  • De går att äta som de är eller enkelt förädla och tillaga
  • Sädeslagen är energirika: ger både fibrer, protein och viktiga mineraler
  • Enkla att transportera
  • Effektiva lagringsmöjligheter

Det gör det till en självklarhet att välja just svenskt!

Vi vet att dessa råvaror finns att få tag på i vilken butik vi än besöker, men en fråga återstår: hur vet vi om att råvaran är svensk? Ibland är det inte helt självklart och det tar tid att hitta den lilla texten som talar om för oss var råvaran är odlad. Med märkningen ”Från Sverige” får du snabb hjälp när du handlar för att veta om produkten du vill klicka hem är just från Sverige. Det gör det enklare för dig att hitta mat, dryck och växter som producerats i Sverige och lever upp till de kriterier som krävs för att vara godkänd: Odlat, förädlat och förpackat i Sverige.

Några av våra svenska gryn och ärter

Havregryn

Genom att ta havrekärnan, först ånga den och sedan valsa den till flingor så får vi vårt kära havregryn. Ett mångsidigt gryn som vi använder till gröt, müsli, bröd och bakverk. Havregryn är laddat med kolhydrater och fibrer, men även protein, järn och zink. I fibervarianten så finns även en del vetekli i blandningen.

Matvete / Mathavre

Matvete kommer som namnet skvallrar om från vetet, fast där man har tagit bort det yttre skalet. Här får du en fyllig smak med ett behagligt tuggmotstånd. Matvete är en bra källa till kolhydrater och kostfibrer, men innehåller även en hel del protein. Mathavre har en något mildare smak, men är minst lika näringsrik. Mathavret innehåller bland annat omättat fett och lösliga kostfibrer vilket magen blir glad av.

Havreris

Skillnaden mellan detta ris och mathavre är att havrekärnorna här har ångbehandlats och polerats vilket ger en konsistens mer lik långkornigt vitt ris. I det svenska havreriset får du dock i dig massor av protein, och självklart viktiga kolhydrater och kostfibrer.

Tips! Varken kokt potatis eller pasta är särskilt roliga dagen efter i en matlåda. Här har grynen en given plats då de varken blir vattniga eller klumpar ihop sig.

Gula ärtor

Ärten är något som vi har ätit och samlat i minst 10 000 år, vilket är helt förståeligt. Det nordiska klimatet passar även ärten bra: den trivs när vädret är svalt. Den gula varianten är mogna torkade spritärter, eller kokärter. I denna lilla ärt hittar vi både protein, mineralämnen och B-vitamin. En självklarhet till torsdagens ärtsoppa, men går även att göra falafel eller hummus på. De torkade ärterna har lång hållbarhet. En höjdare att ha i skafferiet!

Gröna ärter

De gröna ärterna är likt de gula spritärter, men de gröna är skördade när spritärterna är omogna. Namnet spritärt kommer från att man inte äter baljan som ärterna ligger i utan "spritar" upp baljan och plockar ur ärterna. De gröna ärterna har en sötare smak och ses ofta som tillbehör till fisk, men är också goda att mixa till en röra eller koka soppa på. Här finns ärterna både frysta och på burk och då är de redan förkokta vilket ger en kort tillagningstid. De torkade kräver minst 6 h blötläggning och sedan cirka 1 h koktid.

Tips! Koka en dubbel sats med gryn eller ärter när du ändå tillagar dem till dagens middag och spara hälften i kylen. Då har du snabbt en middag när tiden är knapp. Blanda dem med olika grönsaker (färska som ångkokta från frysen eller varför inte ugnsrostade) eller ät till grytor.

Recept med svenska gryn och ärter

Ärtsoppa med Misostekta morötter och senapskräm

En klassiker men i en vegetarisk tappning där fläsket har fått lämna plats till Misostekta morötter.

Grön havrerisotto

Risotto görs traditionellt sett på arborioris eller carnaroliris men det går minst lika bra att göra det på svenskt havreris. Tillsammans med en pesto gjord på gröna ärter får du en färgsprakande måltid att servera.

Tonfisksallad med matvete och senapsvinegrette

De svenska grynen som matvete och mathavre är perfekta att addera till sallader av olika slag. De tillför både mättande kolhydrater men också en god nötighet.

Havrepannkakor med äppelkompott

Pannkakor gjorda på mixat havregryn ger dig samma goda smak men extra mycket fibrer!

1
0
Skriv en kommentar
Skribent
Julia Thielen

fruits
Välkommen till Mat.se Att handla mat har aldrig varit enklare.
Börja handla

Du använder en gammal webbläsare som vi saknar stöd för.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare då sidan inte fungerar korrekt i din nuvarande version.

Ladda ner senaste versionen av Chrome på adressen: https://www.google.com/chrome
Ladda ner senaste versionen av Internet Explorer på adressen: http://www.microsoft.com/sverige/windows/Internet-explorer/default.aspx
x 5

Nyhet! För att spara tid har 0 produkter automatiskt
lagts till. Detta är vad du brukar handla av denna vara.

Du kan stänga av/på funktionen från dina inställningar.

Visa inte igen